01 February 2011

Funny Little Thing

I will stop talking about people behind their back just to give me the right to judge people who talk about other people behind other people's back.

Sounds fair enough to me.

*****

Rasa macam nak piat telinga orang yang post kat Facebook cakap bila Malaysia nak revolusi macam kat Egypt? Fikir dulu bila cakap, boleh tak? Memanglah kerajaan kat Malaysia ada corruption, ada nepotism, ada serba-serbi segala-galanya, tapi keadaan negara kita tak seteruk Egypt kan? Egypt, negara yang tiap-tiap tahun tak berhenti pelancong seluruh dunia datang tapi majoriti rakyat masih hidup bawah tahap kemiskinan. Mana pergi semua duit tu?

Negara kita aman damai. Lagi ramai kanak-kanak kat Malaysia yang pergi sekolah daripada yang terpaksa bekerja untuk bantu sara hidup keluarda. Jadi buat apa kita pilih nak huru-hara macam keadaan kat Middle East tu? Berapa ramai orang awam mati, cedera sepanjang demonstrasi kat situ? Sanggupkah kalau salah seorang daripada ahli keluarga kita, rakan-rakan rapat kita mati kena tembak, kena pijak, kena bom dalam rusuhan macam tu?

Orang-orang yang lebih kurang macam ni la, tapi versi ekstrem sikit, kalau dalam demonstrasi aman, mereka yang akan triggerkan kacau bilau. Macam kalau dalam pilihan raya, orang-orang macam ni la terjerit-jerit, terkinja-kinja, bakar poster bendera, nak mula bertumbuk semua. Orang-orang macam ni la, bila ada perselisihan faham yang boleh diselesaikan dengan cara lain, tapi pergi pijak-pijak bangkai kepala lembu untuk bantah pembinaan kuil. Orang-orang macam ni jugak la, yang begitu semangat dan berani untuk ke barisan hadapan demi memperjuangkan hak, tanpa betul-betul mendalami nilai hak itu sendiri. Mereka semacam suka nak be in the middle of the chaos.

Adrenalin dan testosteron ja yang lebih.


Saya emotional sebab tak nak tanah tumpah darah kacau bilau.

Bukan memandang rendah perjuangan orang-orang kat Tunisia, Egypt, cuma rasanya situasi kat Malaysia sekarang tak menuntut sesuatu yang seekstrem itu.

*****

How do I pretend to be comfortable for the sake of your happiness? I'm trying. Quite hard actually. Inside I'm crying.

*****

Can one be sad and happy at the same time? Or maybe only one part is real and the other make-believe.

Or maybe it cancels each other out so at the end of the day, I am just OK. Nor sad or happy.

No comments: